Порядок здійснення зарахування дітей з особливими освітніми потребами в освітній заклад
Зарахування дітей з особливими освітніми потребами до класів з інклюзивним навчанням здійснюється в установленому порядку відповідно до висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини.
Первинний прийом батьків (одного з батьків) або законних представників дитини проводить директор інклюзивно-ресурсного центру, або уповноважені ним працівники, які визначають час та дату проведення комплексної оцінки та встановлюють наявність таких документів:
• документів, що посвідчують особу батьків (одного з батьків) або законних представників;
• свідоцтва про народження дитини;
• індивідуальної програми реабілітації дитини з інвалідністю (у разі інвалідності);
• форми первинної облікової документації № 112/0 “Історія розвитку дитини”, затвердженої МОЗ, у разі потреби - довідки від психіатра.
• Попередні рекомендації щодо проведення комплексної оцінки; висновок відповідних фахівців (якщо вони є).
У разі коли дитина з особливими освітніми потребами здобуває дошкільну або загальну середню освіту, до заяви можуть додаватися:
1. Психолого-педагогічна характеристика дитина із зазначенням динаміки та якості засвоєння знань під час навчання, підготовлена відповідним працівником та затверджена керівником відповідного закладу освіти;
2. Зошити з рідної мови, математики, результати навчальних досягнень, малюнки; 3. Документи додаткових обстежень дитини.
Діти з 16-18 років мають право надати заяву самостійно.
Висновок про комплексну оцінку надається батькам (одному з батьків) або законним представникам дитини з особливими освітніми потребами, за заявою яких (якого) її проведено, у двох примірниках, один з яких подається батьками (законними представниками) дитини до закладу освіти.
Керівник закладу освіти на підставі заяви одного з батьків (інших законних представників) учня та висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, що надається інклюзивно-ресурсним центром та за підтримки відповідного органу управління освітою утворює інклюзивний клас та організовує інклюзивне навчання з урахуванням рівня підтримки, рекомендованого інклюзивно-ресурсним центром.
Інклюзивне навчання учнів здійснюється відповідно до освітньої програми закладу освіти з урахуванням їх особливих освітніх потреб та особистісно орієнтованого спрямування освітнього процесу, адаптації та/або модифікації окремих навчальних предметів.
Зарахування дітей з особливими освітніми потребами до спеціальних класів здійснюється на підставі письмової заяви батьків або осіб, які їх замінюють, направлення відповідного органу управління освітою, висновку інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини з рекомендаціями щодо організації освітнього процесу, індивідуальної програми реабілітації дитини-інваліда (для дитини з інвалідністю), висновку сурдолога (для дітей з порушеннями мовлення), окрім зазначених, подаються документи, передбачені для учнів закладу загальної середньої освіти.
Зарахування осіб з особливими освітніми потребами до спеціальних закладів загальної середньої освіти здійснюється відповідно до наказу його керівника, що видається на підставі заяви про зарахування одного з батьків дитини або її законних представників (далі - батьки) чи повнолітньої особи, поданої особисто, до заяви додаються:
• копія свідоцтва про народження дитини;
• довідка за формою первинної облікової документації № 086-1/о «Довідка учня загальноосвітнього навчального закладу про результати обов’язкового медичного профілактичного огляду», затвердженою наказом Міністерства охорони здоров’я України від 16 серпня 2010 року № 682, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 10 вересня 2010 року за № 794/18089;
• карта профілактичних щеплень, заповнена за формою первинної облікової документації № 063/о «Карта профілактичних щеплень», затвердженою наказом Міністерства охорони здоров’я України від 10 січня 2006 року № 1, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 08 червня 2006 року за № 686/12560 (надається за умови відсутності медичних протипоказань до проведення профілактичних щеплень);
• довідка від лікаря-педіатра або сімейного лікаря закладу охорони здоров’я, у якому спостерігається дитина, для дітей дошкільного віку;
• висновок інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини;
• висновок лікарсько-консультативної комісії про встановлення дитині інвалідності (за наявності);
• індивідуальна програма реабілітації особи (дитини) з інвалідністю (за наявності); • оригінал або копія відповідного документа про освіту за відповідний клас, документ, що підтверджує здобуття освіти;
• висновок сурдолога або отоларинголога (для дітей з порушенням мовлення);
• висновок психіатра (для осіб з порушеннями інтелектуального розвитку);
• рішення органу опіки та піклування (для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування).
1. Розглянути з дитиною картинки різноманітних зон шкільного приміщення: кабінети, коридори, харчова зона, спортзал, роздягальні, актова зала, туалет…
2. Окремо і детально розглянути відео і фото укриття.
3. Детально розказати дитині про призначення кожного з приміщень і правила поведінки у відповідних зонах.
4. Вивчити територію школи до початку навчання, розташування входів і виходів.
5. Познайомитися з вчителем і асистентом вчителя.
6. Вивчити з дитиною прізвище та ім’я дитини, батьків, вчителя, клас, у якому навчатиметься дитина, по можливості адресу де проживає дитина.
7. Пояснити, що таке урок, перерва, розклад уроків.
8. Навчити дитину орієнтуватися у відділах шкільного портфелю та «тривожної валізки». Розуміти як користуватися шкільним приладдям ( пенал, ручка, олівець, пензлі, гумка, непроливайка…)
9. Навчайте дитину вчасно повідомляти про свій стан, особливо якщо є соматичні захворювання.
10. Обов’язково тренуйте вдома навички самообслуговування.